4 april 2024
In opdracht van De Klerk Waterbouw produceren wij 35 prefab betonelementen voor een nieuwe kademuur in de 2e Petroleumhaven in Rotterdam. Onze partner uit Werkendam voorziet daar in opdracht van Havenbedrijf Rotterdam een kademuur tegen een reeds geplaatste combiwand.
Door onze betonelementen kan de deksloof, zonder gebruik te maken van een bouwkuip, tot onder de laagwaterlijn gebouwd worden.
Robert Glinski is onze projectleider, die dit omvangrijke werk in goede banen leidt. “De uitdaging zit in de combinatie van de korte voorbereidingstijd en het maatwerk: elke voetplaat van de 35 elementen zijn afwijkend! Dankzij de inzet van alle verschillende, vaste, partners verliep het project volgens planning!”
“Voor dit project wordt voor de eerste keer in de Rotterdamse haven deels gebruikgemaakt van geopolymeer beton ”, vertelt Robert. “Dat levert een CO2-reductie op, die kan oplopen tot 85 procent. Vijftien van de 35 elementen worden van geopolymeer gemaakt. In de praktijk wordt getest hoe die elementen zich dan verhouden tot de twintig delen kademuur die van traditioneel beton zijn gemaakt.”
BMN De Klerk had veertien weken de tijd de 35 elementen, die in vijf moten worden geplaatst door De Klerk Waterbouw, te leveren. “Het project is volgens planning verlopen”, vervolgt Robert. “Dat is voor een groot deel het gevolg van de perfecte onderlinge samenwerking. Juist vanwege die korte aanloopperiode, werken we samen met veel vaste partners!”
Van Noordenne Wapeningsstaal levert het betonstaal dat door BMN De Klerk wordt gevlochten. Betoncentrale Gorinchem levert het traditionele beton en het geopolymeer komt uit Etten-Leur, van Jansen Beton. Robert: “Uit naam van het Havenbedrijf Rotterdam heeft Witteveen & Bos het ontwerp voor de kademuur gemaakt. Zij voeren bij ons in de werkplaats keuringen uit voor de wapening, de maatvoering en instortvoorzieningen.”
Het team van Robert is vijf man sterk. “Twee man vlechten het betonstaal en de andere collega’s storten het beton. Dat duurt anderhalve dag per element, waarna we het rechtop zetten en de vloerplaten met behulp van de specifieke mallen op maat volstorten met beton. Het snijwerk voor de mallen wordt verzorgd door IM Brouwer Snijtechniek, waarna wij de mallen zelf samenstellen.”
Wanneer de elementen klaar zijn, vervoert Van den Heuvel Transport ze naar De Klerk in Werkendam. Daar worden ze gestald, tot een moot compleet is, en per duwbak naar de Rotterdamse haven vervoerd voor plaatsing in het werk. Tussen het prefab element en de damwand wordt dan nog beton gestort.
Robert: “De eerste keer geopolymeer beton voor deze toepassing, het maatwerk voor de voetplaten en de korte voorbereidingstijd maken dit een uniek project voor BMN De Klerk. Wij zijn trots op de samenwerking, waardoor het tot nu toe zo goed verloopt!”
Wilt u meer informatie over ons prefabbeton? Neem dan contact met ons op.
Neem contact met ons op, wij helpen u graag!
© BMN De Klerk | Ontwerp & realisatie: MM